top of page

DS Cheyenne Raindancer "Ammo" 1:a pris och klassvinst Lkl1, film och Grattis!

Gårdagen spenderades på klubben jag i princip växt upp på, Söderåsens BK i Ljungbyhed.

Jag och Ammo har inte tävlat officiellt sedan hon gjorde sin debut (med ett 1:a pris :) ) när hon var 11 månader, hade inte någon stress att starta henne på fler prov men kände att nu var det dags. Hon är liksom så rolig att ha att göra med, så enkel och lätt oavsett situation och framförallt så ÄLSKAR hon att träna med sin matte :) Om det är tävling eller vanlig träning spelar mindre roll, hon går lika fint ändå.

Så igår begav vi oss som sagt till Söderåsens BK för ännu en Lydnadsklass 1 tävling! VARMT (men inte ska man klaga på vädret ;) ) men det bekom inte hunden, däremot matten som valt fel kläder ;)

Vi började med platsen, hon ligger ju som ett ljus! Fokuserad och avslappnad, inte ofta hon släppar kontakten/titta rakt fram på platsen trots att jag inte ens krävt det av henne eller tränat att hon ska ha just den platsen. På återgången efter upsittet och moment slut så försökte hon hitta rätt rumposition (som vi tränat på nu i det sista eftersom den varit lite slarvig ;) ) och tycker det är så kul att se hur hon explosivt går från 0-100 i moment. 10 poäng på platsen! Tandvisning 10 poäng!

Linförigheten fick vi som på vår debut 7,5 poäng på. Då för att hon gick så långt fram (och fick en busattack vid ett tillfälle, i nån sekund ;) ) men denna gången mest för att jag hade för kort koppelängd (tänkte på det när jag startade linförigheten men vet inte varför jag inte rättade till det) och för nåt snett sättande. Tycker själv att jag kunde haft mer skillnad på språngmarsch i tempo. Annars var hon med som vanligt, med attityden och glädjen hon har! :) Men helt klart är linförigheten det vi behöver lägga mer krut på i detaljerna.

Läggande under gång 10 poäng!

Inkallande 9 poäng. Hon satte sig nästan perfekt iaf ;)

Ställande under gång 10 poäng!

Apport 8p, fick avdrag för att jag gjorde en extra rörelse med apporten innan hon tog den. Hon tuggar aldrig och håller lugnt och fokuserat.

Hopp 9,5 poäng.

Helhet 10 poäng!

Summa: 185 poäng och klassvinst! Här är tävlingen på film, Micke filmade för en gångs skull ALLT så även plats och tandvisning är med, men det kan man spola förbi om man tycker det är drygt ;) https://www.youtube.com/watch?v=W0yhU6YXoxI&feature=youtu.be

Jag skryter ju inte ofta (tycker jag iaf ;) ) om mina hundar men det var riktigt roligt med alla fina vitsord hon fick från medtävlande, tl mfl..många kom fram och frågade om det var en liten aussie och var jag hittat mig en sån fin en ;) Så det kändes väldigt roligt att få säga att "Jag har gjort henne själv!" :D Jag är väldigt imponerad av hur samlad och fokuserad hon kan vara men ändå explosiv när det behövs. Min lilla guldklimp! Vi var faktiskt på en träningstävling på Söderåsens BK förra veckan (Dock var inte gårdagens tävling på samma plan) och körde igenom LKl1, 187 poäng fick vi då och kom tvåa av alla klasser. Då fick vi 9 på linförigheten och hon gick i princip som igår men jag hade kanske längre koppel :)

Vill även gratulera DS Tough Tumbleweed "Tam" som igår gjorde sin officiella tävlingsdebut och det i Rallylydnad nybörjarklass med kvalificerad/godkänd runda! Bra jobbat Tam och matte Gunnel!


bottom of page