top of page

Lite större uppdatering! SEVCH Dirty South's Dirty Dancer , Utställning, Ammo's bruksdebut och uppfl

Först och främst: Igår fick vi våran första champion i kenneln, och vem om inte den förstfödda lilla damen Xtra! Hon gjorde sitt anlagsprov tidigt och har sedan dess redan hunnit med att ta sina tre 1:a pris och igår tog hon sitt tredje vilket gav Xtra titeln SEVCH (Svensk Viltspårschampion!) STORT GRATTIS till detta matte Malin! :D Ni har så mycket roliga saker för er och ändå lyckades ni trycka in ett championat där ;) Hon spårade enligt utsago "fantastiskt" och var väl värd sin titel. Duktiga ni! Malin har en blogg där hon skriver om Xtra och även hennes tidigare Aussie "Hvassa" som ni kan läsa här !

381743_10200879492448342_1273632201_n_edited.jpg
10486201_10202403125579623_1798676190372899310_n_edited_edited.jpg

Helgen har minst sagt varit fylld till bredden av roliga hundaktiviteter! I lördags var jag och Capo på off Utställning här i Bjuv. Jag visade honom för första gången sedan han var unghund självv och det resulterade i ett "Very Good" med fin kritik om hans temprament, hans fina kondition och vinklar. Dock drog saker som hur vi sprang hehe...(hur matte sprang så han inte kom till sin fulla rätt) och annat småpill ner bedömningen lite och dessutom hade vi lite svårt att stå oss vad gäller päls och såntdär, men vi är jättenöjda! Vi använde denna utställning lite som en träning inför när vi kan visa i bruksklass. Capo och Micke har anmält sig till flera spårtävlingar men blir bortlottade mest hela tiden, men förhoppningsvis kommer de snart med.

10612175_747090012020684_1997364861_o.jpg

Dagen efter, på söndagen, var det så dags för Ammo (LP1 Dirty South's Cheyenne Raindancer) att göra sin bruksdebut! Vi hade velat lite fram och tillbaka om jag (som var anmäld och ju är hennes huvudsakliga förare) skulle tävla eller husse eftersom jag pga lite småkrasslighet i ben och hälsa tidigare i sommar inte varit den som spårat med henne mest den sista tiden. Ammo ska ju bli min lilla brukstjärna men jag lät till slut husse tävla, också för han var väldigt sugen på att ge sig ut med henne. Dock blev det lite sånna där "moments" som det kan bli när man ser sin hund tävlas av nån annan, och som det också blivit när jag tävlat Capo som ju eg tävlas av husse och visst slet jag lite hår där från och till ;) Men det är ändå himla bra att man kan hjälpas åt och jobba i ett team för då går ju oftast allt bättre :) Men framförallt när Micke värmde upp henne genom att gå linförighet i typ 10 min på rak vid sidan om planen, uh inte ta slut på hennes fina fotgående redan! (han berättade efter att han mest fick hjärnsläpp ;) ), rev jag mitt hår. Vi brukar mest bara sitta och vänta och kanske dra i en liten leksak eller så, hon och jag innan vi ska in ;) Men de gjorde en fin lydnad, även om hon "busade" lite med husse från och till! Att hon ens försökte gå ut på framförgåendet vart jag impad av eftersom vi inte tränat det alls och trodde dessutom de bara skulle stå över momentet, men husse bara fortsatte programmet och hon gjorde sitt bästa stackarn ;) Nollade såklart eftersom hon inte gick ut i fullängd. Nollade med hoppet men förutom det så fick hon ju faktiskt inga poäng under 8 på själva lydnadsdelen, så himla bra jobbat av dem!

Dagen började ju dock med spåret, de drog spår nr 1!! Vid påsläppet strulade det lite så Micke släppte henne för långt innan startpinnen men hon hittade rätt snabbt igen men det gav lite avdrag. 9 av ena domaren och 8,5 av den andra. Alla pinnar in! Hon jobbade väldigt fint och trots sin lite för höga fart ibland missar hon inga pinnar.

Budföring tycker Ammo är jätteballt! Fullt ös medvetslös. Publiken stod väldigt nära och hon låste sig på en herre i publiken som hon hälsade på innan de gick in på plan (det syns väldigt tydligt i filmen nedan ;) ) så hon tvivlade lite om hon skulle till honom eller mottagaren hon skulle till men kanonmottagaren fick in henne precis innan och där satt hon fint och väntade på kommando marsch tillbaka till husse. 7/7,5 blev poängen!

Platsliggningen, inget snack där. 10 hundar låg ihop, alla låg och även Ammo som fick platsen längst ut närmast klubbstugan och gången där folk passerade och satt-10 poäng! Lydnaden har jag skrivit om ovan.

Resultatet blev Uppflyttade till lägre klass med 229, 5 p trots två nollade lydnadsmoment!

Eftersom jag inte tävlade själv (men var viktigt för mig att vara med och se hennes första brukstävling) så kundej ag filma iaf nästan allt, stod lite dåligt till då jag trodde de skulle använda en annan plan och nedan är ett ihopklipp av det jag fick med! Ammo höll ihop väldigt bra hela dagen, hon är en energifylld hund och smart som laddar batterierna mellan provets olika delar i bilen med sin fina på och av knapp och kan sedan ge sitt allt som hon alltid gör! Väligt tillfredställande att se hur bra hon funkar i tävlingsammanhang och nu även med husse istället för mig :) förövrigt var det en mycket trevlig tävling (Bra jobbat LOMMA BK!) med uppflytt och gk på nästan samtliga ekipage både i spår och sök, härlig stämmning medtävlande emellan. Nu laddar vi om till lägrestart när det nu blir, nu tar matte över igen och vi är så taggade! :)

10615947_747819595281059_2065705153_n.jpg

Nu är vi på gång med valplanerna igen! Efter Jasmines behandling gick hon förra veckan in i löpet tidigare än väntat, precis som veterinären sagt att det skulle om allt stod rätt till. För att dubbelkolla tog vi en odling och häromdagen fick vi svar på det och allt var jättefint, inte en enda ful baskelur fanns och veterinären lyckönskade oss till vår nu kommande parning! Idag ska vi ta ett blodprov och utstryk för att se hur hon ligger i löpet och förväntad parning mellan Jasmine och Capo bör ske i helgen! SÅ håll nu tummarna alla ni som väntat att det tar sig denna gången :) Förövrigt så hann jag och Jasmine starta våran LK3 innan valpkullen som jag ville :) Vi ville bara ut och känna på klassen och ha skoj(många bra delar var där som gör att jag känner att vi komemr fixa det i sinom tid) och nu har vi gjort det, domaren har i efterhand (på Ammos spårtävling faktiskt eftersom hon var ena domaren där) berättat att det var ju synd att matten tog det på skoj för "Hunden var ju skitbra!" Känns bra inför när vi tar upp lydnaden igen efter den förhoppningsvisa kullen! :)

IMG_0947 (2)_edited.jpg

Vill passa på att rikta ett stort TACK till alla våra fina valpköpare som är ute och tävlar (oavsett resultat!!!), går på läger, kurser, tränar och förvaltar våran första älskade valpkull på bästa sätt! Eftersom vi är förstagångsuppfödare med denna kullen så är ju alla rapporter WOW för oss, stora som små. Tycker redan kullen visat massor såpass tidigt . Det har varit en dröm för oss länge att kunna följa en valpkull, jobba med egna upfödda hundar och det är så kul att se det sakta men säkert gå i uppfyllelse! :)


bottom of page